Sunday 16 December 2012

Kegunaan Kalium Manganate @ KMNO4

Korang pernah tengok Kalium Manganate @ Potassium Manganat?
Kalo korang dari jurusan sains,, tak kiralah sama ada mase form 4. form 5 or form 6 korang pernah buat eksperimen guna bahan ni tak?
kalau pernah, mesti korang perasan tiap kali korang guna bahan ni, kalau dia melekat dekat korang punya baju atau kulit mesti dia akan bertukar jadi coklat lepastu susah nak hilang.
kalau macam tu, bile korang terkena bende ni korang mesti cepat2 cuci dengan air supaya dia lekas hilang.

ok, sekarang ni aku cuma nak share dengan korang pasal bende ni. Actually bende ni memang agak berbahaya kalau termasuk dalam sel darah korang, tertelan atau terkena mata. Dia boleh merosakkan buah pinggang jugak tau kalau korang tak tahu cara penggunaan dia.

Tapi dalam kehidupan,, bende yang buruk x semestinya sentiasa mendatangkan kemudaratan. Ha! ni lah aku nak cerita pasal menatang neh.. Masa skolah dulu,, aku salu jer guna barang ni nak buat eksperimen,, tp aku sendiri pun tak tau amendelah cikgu kimia aku ni suruh buat eksperimen pakai bahan ni plak ye.. dah lah susah nak hilang kalau melekat kat jari,, habis bertukar jadi coklat macam pesakit AIDS jer..

 Tapi baru2 ni aku dah cuba,, sebab kat tangan aku ni memang ade ring worm (macam kulat air tu).. baru pakai 2 hari memang dia hilang lah,,, but, the problem is,, kulit korang akan kering,,
So, kat cini aku just nak share dengan korang cara2 nak guna bende ni dekat kulit korang.

1) ok, mule2 korang bancuh Kalium Manganat ni dalam satu gayung dengan air suam,, kalau boleh jangan terlalu pekat sangat,, kalau boleh kepekatan kalium manganat tu dalam campuran korang tadi adalah macam dalam gambar kat bawah ni, yang macam kat dalam balang kaca yang kat tengah2 tu.

2) Masa korang cuci kat tempat yang ade kurap, kudis atau sebagainye tu, korang cuba sental2 bahagian tersebut.

3) Ok agak2 da biar dalam 15 minit, korang boleh la cuci balik dengan air biasa, lepastu baru sapu krim gatal2 tu.

4) Actually, Kalium Manganate ni bersikap menghakis dan boleh mengeringkan kulit.. sebab tu, korang dilarang letakkan kuantiti yang banyak untuk penggunaan.

5) Korang cuma gunakan 2 kali sehari (maksimum) untuk 2 hari berturut2, sebab Kalium Manganate  ni boleh menghakis sel pertama kulit kita.

6) Barang ni korang boleh dapatkan kat klinik2 ,, x pun kalo korang budak sains,, rembat jer sikit dari makmal korang tu,, (tapi kalo kantoi dengan cikgu korang, jangan korang pergi bagi nama blog aku ni kat cikgu korang lak)



Extra info tentang Kalium Manganat.

1) Kalium Manganate adalah sejenis garam,, tapi korang kene INGAT!!! bukan semua garam boleh masak kari.. garam yang boleh masak kari adelah Natrium @ Sodium Klorida saja,, x silap aku formula kimia dia NaCL... heheheh kalo aku salah formula ni tolong betulkan.
Begitu juga dengan Potassium Sainaid (ntah betul ke x aku eja ni,, aku pon x ingat.) Potassium Sainad juga adalah jenis garam yang beracun..pun x boleh buat masak kari.

2) Boleh mengakibatkan hakisan kalau guna dengan banyak

1 comment:

  1. Hi. Nak tanya, larutan potassium permanganate yang telah dicairkan tu just boleh pakai untuk satu kali penggunaan sahaja atau mcm mne?

    ReplyDelete

Thankx for spending time to read my blog

terima kasih sebab baca blog saya